Effectieve, praktische coaching naar herstel

 

Coaching helpt bij het voorkomen en verhelpen van burn-out en aan stress gerelateerde klachten.

Als je langdurig veel stress ervaart, raakt je zenuwstelsel langzaam overbelast.

Door teveel stress kun je zowel fysiek als mentaal opraken.

Dit noemen we een burn-out.

Hoe herken je een burn-out?

  • Iedere dag lijkt het weer iets moeilijker om in slaap te vallen...
  • Je hebt steeds meer moeite om verplichtingen na te komen...
  • Je haalt geen plezier uit de dingen die je leuk vond...

... tot je op het punt komt dat het allemaal gewoon niet meer gaat.

Pas in 2020 is het onderzoekers aan de Radboud Universiteit in Nijmegen gelukt om burn-out objectief aan te tonen in de hersenen. Voorheen werd burn-out vaak niet gezien als een gezondheidsprobleem of verkeerd gediagnosticeerd als depressie.

De symptomen kunnen lijken op depressie, zoals niet kunnen slapen, emotionele uitbarstingen en moeite om motivatie te vinden voor de dagelijkse bezigheden. Bij een burn-out wordt dit echter veroorzaakt door overbelasting van het zenuwstelsel door een teveel aan stress. De juiste behandeling moet zich daarom richten op de oorzaken van deze overspannenheid.

Herstellen van een burn-out

Zit je in een burn-out of heb je het gevoel dat jij overspannen aan het raken bent? Dan ondersteun ik je bij het verhelpen van je burn-out klachten. Als je eenmaal rust hebt hervonden, gaan we aan de slag met het vinden van oplossingen voor de problemen die jouw burn-out hebben veroorzaakt.

Een burn-out voorkomen

Vaak ligt de oorzaak bij persoonlijke eigenschappen die in zichzelf lovenswaardig zijn. Je bent perfectionistisch, je neemt je verantwoordelijkheden en werkt hard. Echter kunnen deze eigenschappen ook leiden tot het overbelasten van jouw lichaam en resulteren in een burn-out. Met praktische oefeningen leer ik je om anders te reageren op situaties die stress veroorzaken. 

Het persoonlijke coaching traject

Het traject bestaat uit drie delen. We starten met een intakegesprek om zo goed mogelijk in kaart te brengen wat jouw specifieke situatie is. Daarna zullen we samen een plan voor de korte termijn maken om ervoor te zorgen dat je weer fysiek rust krijgt.

De laatste fase is het maken van een ommezwaai in jouw leven. Dit doen we aan de hand van praktische oefeningen en doelstellingen, op jouw eigen tempo.

  • Gemiddeld 10 sessies van 1,5 uur
  • Dit kan iets meer of minder worden, afhankelijk van wat jij nodig hebt
  • Ik maak gebruik van cognitieve gedragstherapie
  • Op de bank met een kop thee of een wandeling in de natuur: we spreken af op een plek die voor jou prettig is
  • Als ervaren hulpverlener kan ik andere problemen die ter sprake komen behandelen, of je doorverwijzen naar mijn netwerk

Neem contact op voor een offerte.

Heb je eerst nog vragen? Stel ze gerust.